Skadeøen - en hypertekst

Målgruppen:
Denne tværfaglige opgave kan du bruge fra 5. til 10. klassetrin.

Begrundelse for tekstens udseende:
For at gøre teksten læsevenlig har vi benyttet indryk, TNR 12 til brødtekst og de fast indbyggede overskriftsfunktioner. For variationens skyld er der forskellige farver på opgavesiderne (farvevalg er til tider afpasset efter opgaven fx jul er rød.) Links er mere eller mindre skjult afhængig af sværhedsgrad. Der er brugt frames for lettere at  kunne orientere sig i teksten.
Valg af effekter: Vi bruger tekst, billeder, hyperlinks, sidelinks og lydfiler. Alt dette for at skabe en intens oplevelse og dermed mulighed for en så god indlæring som muligt.

Den undervisningsmæssige sammenhæng:
Vi prøver at indfri de af folkeskoleloven stillede krav om tværfaglighed og undervisningsdifferentiering (Se introduktion).

Teksten "Skadeøen" er en novelle fremstillet af Finn Dalum Larsen.
Ole Jørgensen, Charlotte Heiberg og Susanne Neubert har lavet opgaverne til 5.-6. klassetrin.
Finn Dalum Larsen har lavet de øvrige opgaver og har stået for opsætningen som sådan.
Vi fire lærere har for sjov skyld kaldet os The Dream Team.



Velkommen til the Dream Teams hypertekst novelle

Skadeøen

Du vil i dette program blive stillet overfor  noget helt nyt. Den gamle form for dansk, hvor du læser en novelle og diskuterer den i et par timer i dansk, er forladt. Der er i denne novelle 4. levels. Hvert level har konkrete opgave. Nogle skal løses, andre kan man løse. Opgaverne bevæger sig på tværs i stort set alle skolefagene. Det er altså en tværfaglig opgave. Opgaverne har det til fælles, at der er en fælles historie, der holder det hele sammen. Det kalder man story-linie. De forskellige levels er knyttet til klassetrin.  Du vil høre lyd, se billeder, rejse på internettet, gå på opdagelse efter skjulte og hemmelige ting, såfremt du fuldføre alle 4.levels. Man lad os nu begynde.
 
Level 1: Introduktion + Læs og forstå
Level 2. 5.-6. klasse 
opgaver
Level 3. 7.-8. klasse
opgaver
Level 4. 9.-10. klasse 
opgaver